måndag 19 maj 2008

må morgondagen bli en bättre dag

sa jag innan vi skulle skiljas från varandra och bege oss in in fritiden.
- i morgon? påminn mig inte om att det finns en i morgon, svarade M.

det var inte speciellt tråkigt eller jobbigt men mycket lite blev gjort. jag började med att klippa kyrkoherdens gräs och sedan gav jag mig på kyrkogården, kom på att jag behövde trimma, skulle ställa om alla verktyg, skyddsutr så att de passar mig, fylla på olja på gräsklipparen, trimmade lite, klippte lite, högtryckstvättade klipparen (och mig själv).
under denna tid rensade M ca 10 m rabatt.
jag har börjat bli van med intensivt arbete och tankarna om vad gör jag här om jag inte jobbar är hårt inprintade. det är inget slacker jobb, det är hårt. vi jobbar för att någon betalar oss.
tydligen var det lugnare förr, tempot har ökat nu och att driva runt gör mig visst förvirrad.

jag minns hur jag vantrivdes med ett av mina tidigare jobb där vi var tvungna att hänga 8 h trots att vi kunde vara färdiga på 4. vi fick helt enkelt ta det väldigt lugnt, jag tröttnade. jag skaffade fler och intressantare arbetsuppgifter och dagarna gick plötsligt fortare.
men jag minns också när jag arbetade som chaufför provisionbaserat, jag körde rally mellan flera städer och håvade ut varor till kunder, lunchade hamburgare snabbt i bilen samtidigt som jag tappade håret och odlade finnar.
det är så viktigt vad man ägnar sitt liv åt!
nu ska jag nät träffa ett par tjejer för en timme av bokcirkel.

Inga kommentarer: