söndag 20 april 2008

högmässa verkar vara något man skulle behöva en utbildning för.
jag hade fullt sjo (schå) att hänga med i att sitta, stå, sitta, stå, sjunga efter prästen. det var bara ca 10 besökare där och vi satt utspridda i kyrkan så det gällde att hänga med i svängarna, missade att sätta mig ett par gånger då jag fokuserade på någon bön som stod i bladet.
de mumlar något som jag inte hittade någon information om och så reser alla sig och går runt och tar varandra i hand. till varje människa så sa de något kanske typ "gud vare med dig" eller "hälsad vare gud" eller kanske gud hälsar på/till dig" jag uppfattade inte riktigt så jag log åt dem och försökte se lite världsvan ut. (inte. jag såg säkert skräckslagen ut.)
nattvarden var jag den enda som inte tog. jag bestämde mig för att iaktta på avstånd och tur var väl det för man skulle få bröd av en och sedan doppa hos en annan och någon drack också, han kanske var vip? och sedan backade de och neg.
nu kanske det låter som om jag har väldigt dålig koll på det här med gud och kyrka.. möjligen är det också så fast jag har varit på gudstjänster förut, för länge sedan och jag tror på gud, absolut.

hur gick det sen då?

efter högmässan träffade jag förman H som jag bestämt träff för "intervju" med. vi pratade en stund och även prästen kom och frågade mig frågor som handlade om huru vida (har kyrkospråket smygit sig på mig redan?) jag kunde vara kyrkans ansikte utåt? Om jag klarade av att möta arga människor med ett leende och en hjälpande hand? vända andra kinden till osv.
det var trevligt. bra.
jag fick jobbet.
glad.
hej.

note to self: inte under några som helst omständigheter någonsin igen dricka mer än 4 glas vin dagen innan kyrkobesök!

Inga kommentarer: