onsdag 4 juni 2008

röjer runt bland mjuka kuddar

jag tror att några av mina drömmar, då jag är på väg men inte kommer någonstans, härstammar från molniga somrar i äldre barndomen.
på den tiden då mor, far, bror och jag bodde i samma hus kunde jag vakna på morgonen och upptäcka att solen lyste. då var det bäst att skynda sig! hitta små solkläder och ta plats i badenbaden utanför dörren. det skulle solas, det var viktigt med sol. jag minns inte att jag blev brun men jag trodde nog att jag skulle bli det.
men solen gick alltid i moln och jag tryckte mig mot de solvärmda delar av dynan för att inte börja frysa i mina 80-90tals shorts och b-h.
i mina drömmar i vuxen ålder försöker jag förflytta mig men upptäcker att jag inte bara har ett par skor som ska med utan kanske 15 eller 150 par. jag har bråttom men tyvärr så sitter cykeln fast under en snöhög som växer medan jag ser på den. styret sticker upp och jag kan absolut inte ta mig någonstans om jag inte har med mig min begravda cykel och mina 150 par skor och mina väskor som inte längre är väskor utan kläderna som ligger i drivor runt mina fötter.
Gör mig av med bagaget!!
men lite påminner det om barndomens soldagar som innehåller mer moln än sol. jag hann aldrig ut, jag var för långsam när jag klädde på mig. jag missade alltid sommaren.

inte nu längre.
igår kom det ett moln och täckte solen i 5 sekunder.
det var svalkande.

jag har aldrig tyckt så mycket om solen förutom sedd från skuggan och nu kan jag sitta i mitt svala torp och njuta av att jag inte behöver gå ut mer idag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hängmattan nedanför våra fönster var inte så dum heller. Drömmer då och då om huset i Mullhyttan, tror inte vi fick något ordentligt avslut huset och jag.

Josefine H.H. Joy Joy sa...

hängmattan var jag inte lika mycket i. var nog skugga eller något sådant som kunde störa solbrännan wanna be.eller så var den upptagen av dig..
På tal om drömmar så drömde jag om dig inatt :-D
mc donalds, jag är där med nåt gäng. du dyker upp i lustiga kläder och mystisk frisyr och ställer till en scen där du absolut ska visa ditt leg för all personal där inne. detta gör du bara för att håna deras nya regler om vem som fick handla där, regler att visa leg som personalen inte bryr sig om. allt var mycket logiskt i natt och det du gjorde var så otroligt typiskt dig och jag var ganska stolt när jag berättade för dem vid mitt bord att du var min bror. det visade sig sedan att du kände personalen och att allt var en installation-demonstration. när jag vaknade (före 6) i morse så var drömmen så jäkla rolig så att jag funderade på att sms:a över den till dig. haha! du hade väl inte fattat nåt. och det gör knappt jag heller längre..

Josefine H.H. Joy Joy sa...

(jag brukar drömma att vårt gamla hus är gigantiskt, alltså som ett köpcentrum med trädgård och lekpark mitt i, och/eller restauranger. världens störtsa hus. Så stort är det i mitt minne..)

Anonym sa...

Typiskt mig att håna regler? Vet inte om det är bra eller dåligt, men det låter som en ganska tydlig dröm.