söndag 6 juli 2008

en barndag

jag tog med mig ett gäng barn till leksaksaffären för att köpa presenter till ett barnkalas idag. Lilla K stod bredvid mig och tjatade och ryckte i armen så fort vi kom innanför dörren.
- Kom Jossan, koom. Kooom.
- vet du vad K. sa jag. du får gå precis vart du vill så länge du stannar inne i affären.
K tog ett steg ifrån mig och sedan snabbt tillbaka och gick sedan som ett plåster bredvid mig resten av tiden i affären utan minsta lilla tjat.
han hade med sig sina sparpengar för att kunna köpa sig en liten grej för högst 75:-. han pekade och frågade och grubblade och valde och valde om och om och om. stegade sedan nöjt ut ur butiken med en pytteliten bil med en båtkärra bakom.
de andra barnen skötte inslagningen av paketen sedan kom jag med den glada nyheten att vi skulle gå förbi godisaffären innan vi åkte hem igen.
- välj noga vilket godis ni vill ha för ni kan inte köpa hur mycket som helst, sa jag.
hur mycket som helst är inte samma i vuxen och barnvärlden och när jag stoppade dem hade de packat på sig för nästan 100:-.
i bilen hem beklagade sig lilla K över att hans 1000 lappar (20lappar) var borta i plånboken och han anklagade mig för att ha använt hans pengar till att köpa jättemycket godis.

Inga kommentarer: