fredag 21 mars 2008

påsken

idag tar jag påskledigt från skrivandet, kanske imorgon också. Det gör inget, det är lugnt. Eftersom jag vet exakt vart storyn ska ta vägen de närmaste sidorna så är det bara bra att lägga det åt sidan och bearbeta det i huvudet tills det hamnar på papper.
Annars händer det rätt så ofta att handlingen växer fram under skrivandet och då har jag en lättare ångest mellan skrivandet "ska jag veta vad jag ska skriva nästa gång jag plockar fram datorn?"
Men nu är det påsk och jag ska släpa in disk, tvätt och mig själv till närmaste vattenhål för tvagning.
Ikväll blir det påskmiddag med D, hans far och barnen. långfredagen.

Jag har lite funderingar runt det här med påsk. Frågade D´s far som vuxit upp under en tid då man fick saker inpräntade i huvudet genom skola och kyrkbesök men han har förträngt, tröttnat. Det kan man förstå efter att ha levt en tid av sitt liv med religionsfanatiker. Frågorna kvarstår dock:
1. Varför kallas det skärtorsdagen? Har det med Jesus och tillfångatagande att göra eller något helt annat? Kanske något med vårsådden?
2. Vad hände med Judas efter att han förått Jesus och kysst honom i parken? Jag minns någon snubbe som förnekade att han kände Jesus 3 gånger efter att han blivit korsfästs, han hängde sig.. Men det var väl inte Judas? Vad hände med honom?
3. Kommer "Jesusfilmen" att visas på Tv under påsken? Verkar vara alldeles för länge sedan jag såg den.

Glad Påsk på er!

Inga kommentarer: