söndag 14 december 2008

semesterfoton!

Det var jag som var ständig fotograf i Egypten eftersom D inte har någon kamera men som tur är har han ett par spegelbrillor köpta på bazaar dit vi blev skjutsade i klunga med buss, avsläppta mitt i gröten och med uppmaningar att inte gå vilse eller bli för lurade. "Så snart bussen stannar kommer den att omringas av försäljare, försök se likgiltiga och ointresserade ut, pruta så mycket så att de kastar ut er ur butikerna" Jag erkänner att det var på darriga ben vi lämnade bussen, resenärerna samlades i klunga utan lust att sprida sig MEN så tog jag och D ledningen och stegen ut ur gruppen och in i den myllrande bazaren fylld av pyramider, kameler, lyktor, väskor, t-shirts, kryddor mm mm. Det hela avslutades exakt 45minuter senare med att D och jag befann oss på olika platser och jag i sista sekunden kom kutande för att inte missa bussen tillbaka, min livlina, till hotellet.
Vi tyckte det var lite sött att vårt hotellrum hade en alldeles egen katt, jag bestämde mig för att hans namn var Franz.
Vi hittade en härlig plats på hotellområdet, Octopus var namnet på fiskerestaurangen precis vid havet. Det var en avslappnande plats med en mycket vettig servitör som säkert också var chef på stället. Han var inte som andra araber han var ödmjuk, pålitlig och trevlig och pekade då och då ut saker som hände i vattnet runt restaurangen. (en tysk man som vi bodde granne med berättade om sjöhästar och enorma färggranna fiskar och hajar som han sett under snorklingsturer då kontrade D med att vi sett en sjöstjärna precis bredvid restaurangen)
Efter drygt en vecka i Egypten besökte vi Octopus för sista gången, den trevliga mannen var borta! Han hade bytts ut med en smilande idiot som kallade mig "princess" var gång han tilltalade mig. Dessutom försvann han med växeln och då slog vi nävarna i bordet och med hakorna i vädret bestämde vi oss där på plats att hit går vi inte tillbaka!

Syns det att mina kläder var självlysande på kvällen?!
Princess fick en liten blombukett av trädgårdsmästaren.
Snacka om förvånad jag blev när jag kom in från terassen och upptäckte hur nöjd städaren var med dricksen.
Vi var lite wild and crazy en dag och gick in i Egyptiernas egen värld, deras stad såg bombad och sliten ut med köttstycken och kohuvuden på gatan och hela den biten. Vi vinkade till oss en taxi efter ca 30 min och for iväg till turisternas paradis "marinan" där lyxbåtarna ligger och längs med kajen finns alla märkesbutiker man kan tänka sig.
kissekattisar everywhere.
-Ashmed good driver, yes?
Här är Ashmeds nummer om ni är intresserade av en good driver som kan köra utan att hålla i ratten eller titta framåt. (D säger att bilden är upp o ner fast för mig verkar det inte göra någon skilnad)
guu va impade vi var av hotell lobbyn när vi först kom dit men sen tröttnade vi nog på den inrökta och rökelsefyllda lokalen där beduinsnubbar roade turister på kvällarna med abbalåtar och "små grodorna" (fast på engelska)((är inte det en svensk låt??)
Om man tittar riktigt noga så kan man upptäcka Alladinsnubben som står vid gladdörren och öppnar åt oss rika västlänningar. (jag läste några varningar i nån broschyr som bla innefattade småbarn på balkonger, tvätta händerna men även "akta er för glasdörrar, de kan vara mkt svåra att upptäcka")
en av hotellets pooler...
vårat hotellrum och så vi då, "princess och Rambo"

mmm det var nog allt för nu...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, ser ut som värsta lyxresan. Kul med katter överallt. Hoppas att det löser sig med sthlm, du får ju bo hos oss fast inte vi är här om du vill.

Josefine H.H. Joy Joy sa...

hehe lyxresa... det fanns dessutom små gulliga kattungar som rullade runt i buskarna.
Jag håller på och klurar på sthlm, hör av mig om det, vore skönt att sova hos er för att slippa åka så mkt bil.

Anonym sa...

Mysiga bilder! Ser bättre ut än din upplevelse. Vill gärna se fler.
kram M