lördag 31 januari 2009

mitt liv - mina val.

efter 4 dagar på marknad är jag nu ganska seg i kroppen och orkar knappt hålla uppe ögonen.
det har varit intensiva, lite kalla och ganska roliga dagar.
jag har fått en ny kompis, en korvgubbe som var (ett?) mods i sin ungdom och blev utnämnd till Uppsalas vackraste lucia. kan även räkna en medeltidsförsäljare, en skäggig sopkvastsäljare och en sympatisk ostsäljare till nya bekantskaper.
jag och Fia har pratat väldigt mycket under de stunder då det var glapp mellan kunder efter ca 3 dagar säger Fia till mig att jag borde anteckna saker som jag varit med om för att använda till en bok.
"om du trycker ihop saker som hänt under 15 år till ett par månader så kan du få ihop en ruskigt intressant bok" sa hon till mig (samtidigt som hon klurade på om verkligen allt jag berättat var sant en del saker ville hon ha bildbevis på)
jaha vad kan det vara för intressant tänker nog säkert ni nu och det funderade jag också på men plockar man ut det komiska i olika situationer så finns det faktiskt en del skoj:
*skrivit en roman! (dock ej bearbetat den)
*bott i ett kråkslott i Danmark ihop med bla ungerskor som lärde sig prata engelska genom den fonetiska texten i ordböcker.
*åkt på turné med en musikal i Europa under 2 månader.
*skrivit och regisserat en amatörteater (med superbra skådespelare bla en kvinna iklädd blodig brudklänning som vrålade rakt in i publik(havet) och själv tyckte jag att det var en komedi.
*jobbat 3 dagar på skithotell och sedan rymt därifrån och aldrig mer sett tillbaka igen.
*jobbat för en snubbe som var hög den dagen då jag skjutsade honom till vägverket där han skulle skriva teoriprov.
*kort men inte intensiv period som telefonintervjuare.
*telefonkatalogutdelare. (mycket avslappnat jobb i vårsolen)
*kundtjänstperson. (jojemän, jag som knappt vet hur min egen mobil fungerar har fått betalt för att guida andra genom mobilmenyer och inställningar)
*åkt på dockteaterturné i Södermanland.
*receptionist.
*kioskbiträde.
*grönsaksförsäljare.
*trappstädare.
*kyrkogårdsarbetare.
*restaurangbiträde.
*målat möbler och korgar ihop med "andra värstingar" bla en satanist med otäcka ögon.
*gjort film, skrivit/spelat teater, utfört fotoutställningar, utfört estradpoesi mm på folkhögskola.
och så några mer saker som jag censurerar bort från bloggvärlden.
(nej jag har inte berättat allt detta för Fia, hur skulle det se ut?? som om jag var helt självupptagen och älskade min egen röst?!)

jag tänkte så här:
vad kul att fara runt lite och hitta på lite olika saker i livet, kanske skulle jag börja med det igen, men så kom jag på att jag gör visst så fortfarande...
om ett par veckor blir det kurs i Strängnäs på herrgård med övernattning och i slutet av månaden åker jag och Fia till Sala för att sprida våra indiska prylar.
och framför allt ska jag ringa på måndag för att boka tid med en person som ska avgöra om min affärsidé är tillräckligt genial för att jag ska få bidrag.

Inga kommentarer: